Blogolj!

Milliárdos versenyügyi bírság a Vodafone-nak

Ragnar Volarus

A Facebook után most a Vodafone kapott rekordösszegűnek számító bírságot. Alig több mint egy hete kapta a közösségi portál a GVH-tól a milliárdos büntetést, most a Vodafone is hasonló mértékű megrovásban részesült jogsértésért.

December elején a Facebook írországi leányvállalatát büntették, addig most egy hazai távközlési cég, a Vodafone Magyarország kapott milliárdos összegű, egészen pontosan 1 milliárd 176 millió forintos bírságot. A Gazdasági Versenyhivatal azért büntette a céget, mert szerinte a Vodafone megalapozatlanul állította egy kampányában, hogy a leányvállalatnál előfizető ügyfelek "Európa legnagyobb 4G partnerhálózatához" csatlakozhatnak.

Nem tűnik nagy hibának - bár alapvetően az állítás nem igaz - de figyelembe vették azt is, hogy a Vodafone az elmúlt tíz évben összesen 12 alkalommal folytatott jogsértő kereskedelmi gyakorlatot a fogyasztókkal szemben, és ezek között többször is piacvezetőnek tüntették fel magukat, ami akkor sem volt igaz. A versenyhivatal ezúttal megunta a "lódítást", és eddig soha nem látott mértékű bírságot rótt ki a távközlési cégre.

A GVH szombaton kiadott közleménye szerint a Vodafone Magyarország Zrt. 2015 szeptembere és 2016 augusztusa között a "Csatlakozz Európa legnagyobb 4G partnerhálózatához!" és a "Csatlakozz Európa legnagyobb 4G hálózatához!" szlogenekkel népszerűsítette szolgáltatását. A versenyhivatali eljárás során a szolgáltató nem tudta igazolni, hogy hálózatán keresztül valóban Európa területének a versenytársainál nagyobb része volt elérhető. A hatóság döntése alapján így a kérdéses hirdetések megalapozatlanul állították a vállalkozás piacelsőségét a szolgáltatás egy lényeges jellemzőjét, a hálózati lefedettséget tekintve, vagyis az érintett állítások a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmába ütköztek.

A szervezet határozatában kötelezte továbbá a Vodafone-t az alábbiakra:

1. Április 1-jei hatállyal, a reklámok jóváhagyási folyamata során a szervezeti egységei közötti vitás esetekben építse be a jóváhagyási folyamatba az Önszabályozó Reklám Testület kötelező megkeresését.

2. Március 31-ig részletesebben dolgozza ki a megfelelőségi programján belül már működtetett képzéseket akként, hogy a különböző típusú reklámokhoz kapcsolódóan olyan template-eket, irányelveket dolgozzon ki, amelyek orientálni tudják a marketing osztályokat már a reklámkoncepció kidolgozása során (pl. standard szövegek készítése az egyes reklámtípusukhoz minimum követelményekkel, könnyen használható eligazító irányelvek az egyes, meghatározott típusú reklámok jogszerűségének biztosításához).

3. Január 1-jétől kezdődően öt éven keresztül évi 2 millió Ft-tal támogassa a tisztességes reklám kultúra tárgyában szervezett tudományos rendezvényeket.

https://ecoblogstar.blogstar.hu/./pages/ecoblogstar/contents/blog/87464/pics/lead_800x600.png
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?