Blogolj!

Így védekezzünk a netes csalók ellen

A Telenor összegyűjtötte a legelterjedtebb online csalástípusokat, továbbá azt, hogy honnan ismerhetjük fel, ha ilyennel találkozunk.

fotó: behir.hu

Az internetes csalások legelterjedtebb változatai:

  • Hamis fizetési felszólítás: hamis számlát küldenek, amit egy szolgáltató honlapjára hasonlító weboldalon fizettetnek be az áldozattal. Ezzel az adatokat és a pénzt is lenyúlhatják.
  • Hamis értesítés a fiók feltöréséről: egy szolgáltató nevében küldött hamis levélben a csalók arra kérik az áldozatot, adják meg régi és új jelszavukat az általuk megadott felületen. Ezzel megszerzik a személyes fiók belépési adatait, amivel visszaélhetnek.
  • Hamis adatbekérő: a szolgáltató nevében adategyeztetés céljából személyes adatokat, mint bankkártyaadatokat, telefonszámot vagy az online fiókunk belépési adatait kérik.
  • (Váratlan) értesítés egy állítólagos nagy értékű nyereményről: e-mailben értesítenek egy állítólagos nyereményről, de kezelési vagy szállítási költség címen kisebb összeg befizetését kérik egy online felületen. A pénzt lenyúlják, nyeremény nem is létezik.
  • Hamis vírusriasztás: számítógépen vagy telefonon böngészés közben, vagy mobilalkalmazásban megjelenő reklám (hamis) vírusvédelmi riasztással ijeszti meg a felhasználót, és egy alkalmazás letöltését kínálja fel, amin keresztül hozzáférnek a készüléken lévő adatokhoz (képek, telefonszámok, SMS-ek, szinte bármi, amit védelem nélkül a telefonon tárolunk). Ezt kritikusan kell kezelni, hiszen egy egyszerű honlap vagy banner nem tud vírusellenőrzést végezni a telefonunkon. Hogyan tudná jelezni, hogy fertőzött az eszköz, amiről internetezünk?

A Telenor tippjei a csalások felismeréséhez, elkerüléséhez:

1. Ha bármely szolgáltatótól e-mailben érkezik fizetési felszólítás, adatbekérő – akár szokásos, akár szokatlannak tűnő kérés – az alábbiakat mindenképpen érdemes ellenőrizni:

a. Ki a levél feladója? Ha a feladó ismeretlen, az gyanús! Ugyanakkor elmondható, hogy az e-mail feladója könnyen hamisítható: a valódinak tűnő feladó még nem garancia a levél hitelességére.

b. Ki a levél címzettje? Ha nem a mi e-mail-címünk szerepel a címzett mezőben, az azt jelentheti, tömeges e-mail-kiküldésről van szó, ami szintén gyanúra ad okot.

c. Milyen weboldalra mutat a levélben szereplő link/gomb? Ha egy link a szolgáltató oldalára jutást ígéri, érdemes ellenőrizni, hogy valóban az nyílik-e meg, és megnézni az URL-címet a böngésző címsorában. Ha a weboldal látszólag hasonlít is a szolgáltató honlapjára, de a cím eltér a valóditól, átverésről van szó. A csalók legfrissebb módszere, hogy a hamis URL-címekbe beépítik a vállalat nevét, akinek a nevében a hamis felszólítást küldték, így még nehezebb felismerni a csaló weboldalt.

d. A valódi számlaértesítőben és a fizetési felszólításokban szerepel valamilyen, ügyfelenként egyedi számlázási azonosító szám. Ezt a számot nem mindenki ismeri fejből, de érdemes venni a fáradságot az ellenőrzésére – a csalók ugyanis ezt az azonosítót nagy valószínűséggel nem ismerik, így nem a helyes szám szerepel a felszólításban, azaz átverésről van szó.

e. E-mailben kérnek be személyes vagy bankkártyaadatokat: ilyet egy vállalat sem kér, garantáltan csalásról van szó.

2. A szolgáltatók mobilalkalmazásában vagy hivatalos weboldalán (a Telenor esetében a MyTelenor oldalon és az azonos nevű alkalmazásban) az ügyfelek biztonságosan ellenőrizhetik egyenlegüket, rendelhetnek szolgáltatást és fizethetik be számlájukat.

3. Vírusriasztás egy bannerben? Védelmi alkalmazást csak hivatalos forrásból, telefonra csak a Google Playen vagy az Apple App Store-ban keresve, az alkalmazás értékeléseinek megismerése után töltsünk le!

4. A váratlan, nagy értékű nyeremény mindig gyanús! Egyetlen cég sem sorsol ki senkit úgy, hogy a nyertes ne tudna arról, hogy egyáltalán részt vett volna nyereményjátékban. A csalók a nyeremény kiküldéséhez kezelési, szállítási költséget, vagy akár telefonos egyenlegfeltöltést kérnek. Nem szabad ígért nyereményért fizetni, ez átverés!

5. A Telenor esetében a feltöltőkártyásoknak kötelező éves adategyeztetéssel kapcsolatban a biztonságos lehetőségek itt találhatóak: https://www.telenor.hu/adategyeztetes

6. A telefonszámla is rengeteg érzékeny, személyes adatot tartalmaz, amivel a csalók képesek visszaélni, például részletfizetéssel nagy értékű telefont rendelnek, a fizetést pedig az áldozatra bízzák. Ne küldjük el telefonszámlánkat idegeneknek, és jó tudni, hogy a Telenor sem kér ilyet az ügyfeleitől.

7. Ha bajba került unoka, családtag nevében kérnek segítséget, érdemes közös ismerőstől, rokontól érdeklődni az állítólagosan bajba került ismerősről, szükség esetén akár a rendőrséget is bevonva!

https://ecoblogstar.blogstar.hu/./pages/ecoblogstar/contents/blog/67930/pics/lead_800x600.jpeg
csaló e-mailek,Telenor
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?