Egyre többen keresik az új dinnyefajtákat

Charlotte

Véget ért a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és az Agrármarketing Centrum (AMC) egy hónappal ezelőtt, július közepén elindított, a magyar dinnyét promotáló programja. A cél az volt, hogy felhívják a fogyasztók figyelmét a kiváló minőségű hazai görög- és sárgadinnyére, illetve megismertessék a vásárlókkal az új fajtatípusokat és termékeket. A kampányhoz az ALDI, az Auchan, a CBA, a Lidl, a METRO és a SPAR csatlakozott, e hat kereskedelmi áruházlánc 46 üzletében összesen 124 alkalommal tartottak dinnyekóstolást. Emellett három belföldi rendezvényen, az EFOTT-on, a Tisza-tavi Vágtán és a Csabai Nyáron is megkóstolhatták az érdeklődők a magyar dinnyéket. A promóciós programmal közvetlenül sikerült elérni mintegy 70 ezer fogyasztót, akik összességében több mint 9 tonna magyar görög- és sárgadinnyét ízleltek meg.

A Nyár, dinnye, szeretem elnevezésű akciósorozat tegnapi záró sajtótájékoztatóján a résztvevők egységesen sikeresnek ítélték a programot. Győrffy Balázs, a NAK elnöke azzal kezdte helyzetértékelését, hogy remekül indult a szezon, nőtt az ültetett terület nagysága, az előrejelzések jó termést ígértek, ezért is fogadták örömmel a gazdák az újabb dinnyekampányt. Az időjárás azonban júliusban nem fogadta kegyeibe a termesztőket, egész Európában szeszélyessé vált az idő, ami visszavetette a keresletet, miközben a kínálat nem változott. Ezért a termelői árak az önköltségi ár alá csúsztak, ráadásul betegségek is sújtották a dinnyeföldeket. A NAK elnöke a tapasztalatok alapján fontosnak ítélte a szezon további széthúzását, a piac igényeinek megfelelő dinnyefajták kiválasztását, illetve az export jobb megszervezését, hogy az áru minél kevesebb közvetítőn át juthasson el a fogyasztókhoz.

Czerván György, a Földművelésügyi Minisztérium agrárgazdaságért felelős államtitkára számokkal is igazolta a dinnyepromóciós program sikerét. Fontos eredmény, hogy mintegy 5-6 százalékkal nőtt a dinnyetermesztő terület nagysága, amely immár eléri az 5500 hektárt. Nőtt a betegségek iránt ellenállóbb oltott dinnyék aránya is, ez eléri a 40 százalékot. Kapósabbak a mag nélküli és a magszegény típusok, illetve a sárga húsú dinnyék iránti érdeklődés is emelkedik. Noha a termőterületeket jelentős természeti csapás nem érte, a júliusi sok eső és a hűvösebb idő miatt visszaesett a kereslet, emiatt túlkínálat alakult ki. Ugyanezzel a problémával szembesültek az exportra is termelő gazdák a német, a lengyel és a baltikumi piacon, ráadásul a rossz idő miatt a magyarnál előbb érő spanyol és olasz dinnye benn ragadt az említett országok piacán, és ez hátrányosan érintette a magyar kivitelt. A sok eső mindemellett a minőségnek sem tett jót, mert elősegítette bizonyos gombabetegségek terjedését.

Ami a termelői árakat illeti, a szezon első felében 50 forint/kiló+áfa volt a dinnye ára, ez a túlkínálat idején 17-20 forint/kiló esett vissza. Ez azért érintette igen érzékenyen a termesztőket – főleg Szabolcsban –, mert az önköltségi ár 18 forint/kiló. A fogyasztói ár 80 és 140 forint között mozgott, ez 10-15 forinttal maradt a tavalyi árszint alatt, és 10-15 százalékkal alacsonyabb volt az exportár is a 2015-ösnél. A betakarítás 70 százaléka már lezajlott, még Békésben és a Jászságban maradt munka. Ez várhatóan 40-50 ezer tonnával emeli még a betakarított dinnye mennyiségét. A minisztérium előzetesen 240 ezer tonnás termést várt, ez várhatóan a valóságban 200 ezer tonna lesz. Mindez átlagos mennyiségnek mondható, míg a minőség júliusig kifejezetten jó volt, ezt követően a már többször emlegetett időjárási tényezők miatt gyengült.

Az államtitkár beszélt arról is, hogy 2011-ben indult el a nemzeti dinnyeprogram, amelynek célja a fogyasztói tudatosság erősítése, és persze a fogyasztás növelése volt. Ez utóbbi téren jelentős eredményt lehet elkönyvelni, hiszen mostanra 20 százalékkal nőtt a fogyasztás. Egy magyar éves szinten 15 kiló dinnyét eszik meg.

Czerván György elmondta még, a tapasztalatok szerint a termesztők kiszolgáltatottságán az összefogás enyhíthet, ezért a minisztérium minden erejével támogatja a gazdák integrációs törekvéseit.

Lipcsey György, az AMC ügyvezető igazgatója elmondta, az idei kampány a tavalyi programsorozat folytatása volt. Az ugyanis már a múlt esztendőben is bebizonyosodott, hogy a promócióban kulcsfontosságú a fogyasztók közvetlen megszólítása. A kampány révén sikerült megismertetni a vásárlókkal a dinnyefogyasztás előnyeit, és tovább erősíteni az egészséges táplálkozás gondolatát. Győrffy Balázs szerint a most véget ért kampány erősebb és hatásosabb lett a 2015-ösnél, hiszen a tavalyi eggyel szemben idén hat áruházlánc csatlakozott, és ilyen széles körű összefogásra egy magyar termékcsoport érdekében korábban nem volt példa. A NAK elnöke beszélt arról is, hogy az akcióval eljutottak két balatoni Erzsébet-táborba, Fonyódligetre és Zánkára is, ahol hat alkalommal jutottak friss, egészséges gyümölcshöz az ott táborozó hátrányos helyzetű gyerekek, mégpedig mintegy tízezren. „A kampánynak vége, a szezonnak azonban még nem” – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke arra, hogy nyárias időjárás esetén akár szeptember közepéig is kitarthat a dinnye iránti kereslet. Győrffy Balázs a jövőbeni teendők közül kiemelte a termékfejlesztést. Mint mondta, a fogyasztók keresik az új ízeket, a zamatosabb termékeket, és ezt a termesztőknek is szem előtt kell tartaniuk. Egyúttal jelezte, a dinnyekampány után már dolgoznak az almakampány elindításán.

A kereskedelmi láncok képviselői is megosztották tapasztalataikat a sajtóval.

A CBA azon üzleteiben, ahol a kóstoltatások zajlottak, 10 százalékkal nőtt a dinnyeeladások mértéke. Ami az országos adatokat illeti, az értékesített mennyiség a tavalyi szinten mozog, mert az esős időjárás visszavetette a keresletet. Az eladott görögdinnye 80 százaléka a hagyományos kategóriába tartozik, de már 20 százalékot ér el a különleges fajták, így a sárga húsú és a magszegény dinnyék iránti kereslet. Az árak szinten maradtak.

A METRO a nagykereskedőket szolgálja ki, így speciális helyzetben van. A cég gasztroakadémiája azon dolgozik, hogy minél inkább elterjessze a köztudatban: a dinnye nem csak önmagában fogyasztható, de alkalmas előételnek, főételnek, étvágygerjesztőnek és akár koktélalapanyagnak is. Idén a METRO volt a Sziget-fesztivál élelmiszer-nagykereskedelmi partnere, és mint kiderült, a fesztiválozók között a görögdinnye lett az egyik slágertermék. Ami az összforgalmat illeti, az valamelyest a tavalyi fölött alakult.

A SPAR már a sertéshús promóciója kapcsán is együttműködött a NAK-kal és az AMC-vel, és erre készül az almapromóció esetében is. Az áruházlánc csak addig forgalmazott külföldi dinnyét, amíg a magyar áru meg nem jelent a piacon, ezt követően kizárólag hazai terméket kínált. Még balatoni road-showt is szervezett a magyar dinnye népszerűsítése érdekében. Az értekesített 7,2 millió kiló dinnyéből idén 3,2 millió kiló magyar termőföldekről származott. A minőségi trend egyértelmű: mind több vásárló keresi a magszegény és mag nélküli görögdinnyét.

A Lidl sikeresnek ítélte a dinnyepromóciós akciót, és a – SPAR-hoz hasonlóan – július elejétől már csak hazai dinnye szerepelt a kínálatában. Az összfogyasztás már eddig is 15 százalékkal nőtt, de a szezonból hátra lévő időben akár 20 százalék fölé is emelkedhet. A cégnél azt tapasztalják, most már a hazai vásárlók közül is mind többen hajlandóak megfizetni a jobb minőséget.

Az ALDI 12 áruházában – hat fővárosiban és hat balatoniban – két időpontban tartott dinnyekóstolást. Noha konkrét szám nem hangzott el, a fogyasztást illetően „szép fejlődést” tapasztaltak. Náluk is tart még a szezon, és érzékelik az új dinnyefajták iránti igény erősödése.

Az Auchanban július elején szintén kizárólagossá vált a magyar dinnye a polcokon. A cég a nagy érdeklődés miatt, saját elhatározásából, plusz egy hétig folytatta a kóstolási akciót. S az is elhangzott, a jövőben dedikált beszerző tartja majd a kapcsolatot a magyar dinnyetermesztőkkel a még sikeresebb együttműködés érdeké

http://ecoblogstar.blogstar.hu/./pages/ecoblogstar/contents/blog/29691/pics/lead_800x600.jpg
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?